In het spel Dobbel Vouwen van 999 Games probeert iedere speler symbolen op zijn of haar papier met elkaar te verbinden. Om dat te kunnen doen moeten hoeken van het papier worden omgevouwen. Hoe meer smileys er in een hoek zijn aangekruist, hoe groter de omgevouwen hoek. En een grotere vouw levert gelijk een mooie bonus op! Dobbel Vouwen is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar, een potje duurt ongeveer 20 minuten en je kunt het spelen in je eentje of maximaal met z’n vieren!
Dit zit er in de doos van Dobbel Vouwen
- Een scoreblok met 100 vellen in vier verschillende kleuren (levels)
- 2 dobbelstenen
- 4 viltstiften
- De spelregels
Zo speel je Dobbel Vouwen
Alle spelers krijgen een vel. Jullie bepalen samen welk level jullie spelen. Geel is het makkelijkst en paars (level 4) het lastigst. De persoon die als laatste iets gevouwen heeft, en het maakt niet uit wat, is de startspeler en krijgt de twee dobbelstenen.
Om het spel te kunnen spelen moet ik eerst een paar dingen benoemen van het velletje dat je hierboven op de foto ziet. In het midden zie je een sterretje staan, dat is het doelsymbool. Verder zie je smileyvelden en vierkantjes met een cijfer erin. Dat is een eenmalige bonus. Verder zie je veldjes met een zwart rondje met een kruisje er doorheen, dat zijn de zogeheten start-einde-velden. Als laatste zie je nog een stippellijntje in de hoeken, dat geeft twee velden aan. Het kleine vierkant en het grote vierkant.
De startspeler is de actieve speler en gooit twee dobbelstenen. Hij beslist vervolgens welke dobbelsteen hij zelf wil gebruiken en legt deze voor zich neer. De anderen gebruiken de overgebleven dobbelsteen. Iedere speler vult daarna rijen kruizen op zijn veld die met het cijfer (of cijfers) op de dobbelstenen overeenkomen. Daarna wordt de volgende speler actieve speler en dan herhaalt bovenstaande zich weer.
Voor het aankruisen van vakjes moeten spelers zich aan meerdere regels houden:
- Je mag alleen aansluitend aan het start-einde-punt een rij aankruisen.
- Je moet altijd precies zoveel kruisjes zetten als het cijfer op de dobbelsteen aangeeft.
- Het moet een rechte lijn zijn. Je mag dus niet een hoek of om een schuine rij maken.
- Het laatste kruisje op de rij wordt omcirkelt. Dat is dan een nieuw start-einde-punt.
- Bij een dobbelsteen met twee cijfers zet je twee rijen kruisjes.
- Je mag velden waar al een kruisje op staat nog eens passeren.
- Als er door vouwen halve velden ontstaan, mag je daar geen kruisje zetten
- Velden met symbolen erop zoals de bonus en een smiley, mogen ook aangekruist worden.
Dan een uitleg van de symbolen:
De eenmalige bonus: Op het velletje staan cijfers. Namelijk een 1,2 en een 3. Als je dat veld aankruist mag je als bonus in deze beurt eenmalig nog een rij kruizen gebruiken alsof je een extra dobbelsteen hebt met dit cijfer. Dus kom je op een veld met het vakje twee dan mag je nog een rij van twee kruisjes neerzetten. Dat mag op elke plek op het veld, als je maar bij een start-eind-punt begint. Het kan ook voorkomen dat je dan weer een cijfer aankruist. Dan mag je nogmaals een nieuwe rij starten.
De doelsymbolen: In level 1 zie je een ster op het veld staan. Als je die aankruist dan gebeurt er niks, maar je moet hem aankruisen om te kunnen winnen. Aan het eind van het spel moeten namelijk alle doelen zijn aangekruist en aan elkaar zijn verbonden. In level 2 is het een vis, in level 3 een ruimteschip en in level 4 een laboratoriumflesje.
De smileys: alle smileys in een vierkant moeten aangekruist zijn om te mogen vouwen. Dus als je alle smileys in een klein vierkant hebt aangekruist dan mag je het kleine vierkant omvouwen. Maar je kan ook wachten totdat je alle smileys in het grotere vierkant hebt aangekruist zodat je die kunt omvouwen. Het voordeel van een grote hoek omvouwen is dat je een hoekbonus vrijspeelt (zie onderstaande foto). In dit geval is het een zwarte één, maar het kan zoals je ernaast ziet ook een witte of zwarte dobbelsteen zijn.
Als je dit cijfer vrijspeelt mag je voor de rest van het spel een één bij het getal op je dobbelsteen optellen. Dus bij deze zwarte één geldt dat hij een +1 geeft voor de zwarte dobbelsteen. Mocht je normaal bij een worp met cijfer vier, vier kruisjes neerzetten, dan zijn het er nu dus vijf. Als je het symbool met de dobbelsteen hebt vrijgespeeld mag je voor de rest van het spel als niet-actieve speler altijd kiezen voor de andere dobbelsteen. Dus als de actieve speler de zwarte dobbelsteen speelt en je normaal dus als niet-actieve speler de witte moet pakken, hoeft dat door deze hoekbonus niet meer. De hoekbonussen gelden overigens vanaf de volgend beurt nadat je hem hebt vrijgespeeld en je kunt er ook voor kiezen om hem tijdens een beurt niet te gebruiken.
Zo win je
Je wint het spel direct als je
- Alle vier de hoeken (groot of klein) hebt omgevouwen EN
- alle vijf de doelsymbolen (in level 1 de sterren) zijn aangekruist EN
- deze vijf doelsymbolen aan elkaar zijn verbonden
Moeilijkere levels
Het leuke van dit spel is dat je het moeilijker kunt maken als je het spel wat vaker hebt gespeeld. De regels blijven hetzelfde, maar elk veld heeft extra’s. Ik zal het niet allemaal uitgebreid uitleggen, maar hierbij een voorbeeld.
Bij level 2, de blauwe velletjes, komen er ineens wakken en ijsvlaktes tevoorschijn. De wakken mogen niet betreden worden en je mag er ook niet overheen springen, dus het wordt iets lastiger om in rechte lijnen te werken soms. Ook zijn er ijsvlaktes. Die bieden een leuke extra: je kunt er overheen lopen en het ijs negeren, maar je kunt er ook overheen glijden. Op die manier kun je ineens veel grotere stukken afleggen op het veld. Dus stel je voor je gooit drie, maar komt voor een ijsvlakte uit, dan kun je in een rechte lijn eroverheen glijden en zo ineens vijf vakjes aankruisen.
Dit vinden we ervan
Dobbel Vouwen doet me wel wat denken aan Keer op Keer en Dobbelland. Toch heeft het wel twee unieke elementen die het dobbelspel speciaal maken. Namelijk dat het meerdere levels heeft en daarmee variatie en dat je het spel ook solo kunt spelen. In de solovariant heb je een specifiek aantal beurten waarbinnen je de doelsymbolen met elkaar moet verbinden en wordt je in bepaalde beurten verplicht om een specifieke dobbelsteen te gebruiken. Je strijdt dan voor de titel ‘vouwmeester’.
Wat ik er leuk aan vind is dat tactiek bij Dobbel Vouwen een grotere factor is dan geluk. Je moet veel keuzes maken. Kies je ervoor om kleine hoeken om te vouwen, of neem je wat meer tijd zodat je een grote hoek kunt omvouwen en daarmee een bonus vrijspeelt? Om het een eerste keer te spelen moest ik wel echt een paar keer de regels doorlezen en een online uitleg bekijken. Gelukkig kun je met level 1 starten en het spel zo op een relatief laagdrempelige manier leren snappen.
Lijkt me een heel leuk dobbelspel dankjewel voor het review.