Dagje uit

Peter Pan van Theater Terra | Review

Peter Pan van Theater Terra | Review 23 januari 2020Leave a comment

Nicole is mede-oprichtster van AllesOverSpeelgoed.nl. Zij is 40 jaar oud, getrouwd en moeder van Spencer (8) en Jasmijn (6).

Peter Pan van Theater Terra

Maandenlang heeft ons zoontje gevraagd gevraagd wanneer we naar Peter Pan gaan in het theater. Toen we bij Kikker en het Avontuur van Theater Terra waren, kregen we een flyer van Peter Pan van hetzelfde gezelschap. Sindsdien was Spencer (5) erdoor gefascineerd en wilde hij heel graag gaan. We waren dan ook heel blij dat we naar de première mochten afgelopen weekend!

Peter Pan van Theater Terra

Peter Pan van Theater Terra

Het verhaal van Peter Pan is bij het grote publiek natuurlijk bekend door de Disneyfilm uit 1953. Het verhaal is echter al een stuk ouder. De film is namelijk gebaseerd op een toneelstuk uit 1904. Het vertelt het verhaal van het meisje Wendy. Peter Pan vliegt (samen met elfje Tinkelbel) haar kamer binnen omdat hij zijn schaduw kwijt is. Wendy helpt hem en uiteindelijk gaat ze met hem mee naar Neverland (in deze versie: Nimmerland) omdat ze niet volwassen wil worden. Peter Pan belooft haar dat ze avonturen gaat beleven.

Peter Pan van Theater Terra

Eenmaal op Nimmerland ontdekt Wendy het eiland en ontmoet ze de Verloren Jongens. Uiteraard speelt ook Kapitein Haak in dit stuk een rol. De slechterik die een hand mist, wil Peter Pan vermoorden en ook zit hij achter de mooie Tijgerlelie aan. Kapitein Haak is wel heel bang voor de krokodil die ooit zijn hand afbeet. Deze krokodil heeft ook een klok ingeslikt waardoor je hem hoort tikken en dus aan hoort komen. Uiteindelijk verslaan Peter Pan en zijn vrienden Kapitein Haak. Hij wordt verslonden door de krokodil. Wendy besluit terug te keren naar Londen, naar haar ouders. Aan het einde heeft Wendy zelf ook een dochter. En Peter Pan en Tinkelbel bezoeken haar nog geregeld!

In de Disney film overleeft Kapitein Haak het overigens. Hij komt dan ook terug in de sequel. In het toneelstuk – en dus ook in Peter Pan van Theater Terra – , overleeft Haak het niet.

De voorstelling duurt een uur en is geschikt voor kinderen van 6 jaar en ouder. Peter Pan van Theater Terra is nog te zien tot en met mei.

(tekst gaat verder onder afbeelding)

Peter Pan van Theater Terra

Wat vonden wij van de voorstelling?

Onze kinderen zijn 5 en 2 en dus eigenlijk te jong. Maar ik had gelezen dat het een uurtje duurde en onze kinderen gaan best vaak naar het theater en zijn het gewend om een uur stil te zitten en te kijken. Ik was een beetje bang dat het misschien te beangstigend zou zijn voor ze, maar dat was gelukkig niet het geval. Eigenlijk vonden ze het allebei prachtig. Spencer heeft heel erg gelachen om de onhandige piratenhulpjes van Kapitein Haak en veerde elke keer als Peter Pan er was op van zijn stoel. Jasmijn (bijna 3) is natuurlijk een stuk jonger, maar ook zij heeft een uur ademloos zitten kijken. Ze vindt Tinkerbell helemaal fantastisch en toen het elfje op kwam (het is een handpop in de voorstelling) ging ze hard klappen. Ik hoor nu nog dat Tinkerbell vleugels heeft en echt kan vliegen.

Ik kan me voorstellen dat mensen een Disney idee hebben bij Peter Pan. Dit moet je echter niet verwachten. Verwacht geen mierzoete Disney voorstelling met allemaal pracht en praal, want dat is het niet. Het decor is simpel en sober. Sommige rollen, zoals Kapitein Haak, worden door acteurs gespeeld. Voor sommige rollen maken ze gebruik van poppen. Wendy, Peter Pan en Tinkelbel zijn poppen. Deze worden bediend door de acteurs en zij doen ook hun stemmen. Ik was bang dat het misschien verwarrend voor de kids zou zijn dat een deel echte acteurs waren en een deel poppen, maar dat bleek echt geen enkel probleem. Zo zie je maar weer, kinderfantasie is een mooi iets.

(tekst gaat verder onder afbeelding)

Peter Pan van Theater Terra

De voorstelling is artistieker dan een suikerzoete musical en zoals gezegd ook soberder. Het zijn dan ook slechts vijf acteurs die alle rollen moeten vervullen! Superknap. Ik vond het erg leuk en creatief gedaan. Tinkelbel is een pop en de actrice heeft een soort fluitje in haar mond die dan de ‘stem’ van Tinkelbel voorstelt. Nu is Tinkelbel nogal een jaloers typetje zoals jullie wellicht nog weten, dus dat was erg komisch.

Al met al een mooie voorstelling en leuk om het bekende verhaal weer in een heel nieuw jasje te zien. Leuk ook om te zien dat onze kinderen erg genoten en dat zo’n voorstelling hen echt boeit en hun aandacht vasthoudt. Mooie show!