Na twee vruchtbare dagen zoeken op een lege oceaan, gaf een vlekje aan de horizon, nauwelijks te zien door de schittering van de golven, me een sprankje hoop. Toen we dichterbij kwamen, vloog een zwerm prachtige scharlakenrode vogels naar ons schip, tsjilpend en fluitend alsof ze ons welkom heetten. Onze navigator raadpleegde haar kaarten en verzekerde ons dat het eiland inderdaad nog niet in kaart was gebracht. Haar woorden bevestigden de theorie die we allemaal stilletjes deelden – die ruige plateaus, die groene jungle – dit zou Arnak kunnen zijn! Vandaag lees je onze review van De verdwenen ruïnes van Arnak van White Goblin Games.
Dit krijg je om het spel te spelen:
In de doos zit echt ontzettend veel (en indrukwekkend) spelmateriaal, namelijk:
- De spelregels
- Het speelbord met de Vogeltempel en op de achterkant de Slangentempel
- 1 dubbelzijdig voorraadbord
- 4 basiskaarten in elke spelerskleur
- 19 angstkaarten
- 40 voorwerpkaarten
- 35 artefactkaarten
- 4 dubbelzijdige spelersborden
- 15 bewakerstegels
- 16 locatietegels in twee niveaus verdeeld
- 12 assistenttegels
- maanstaf
- 1 startspelertegel
- 1 scoreblok
- 27 munten
- 27 kompassen
- 16 afgodsbeelden
- 24 tempeltegels
- 1 stickervel
- 1 logboek en 1 vergrootglas in elke spelerskleur (daar plak je de stickers op)
- 16 kleitabletten
- 2 archeologen in elke spelerskleur
- 12 pijlpunten
- 9 robijnen
- 18 onderzoekbonustegels
- 5 blokkeertegels
- 10 verzameltegels
- 15 rivaaltegels (solovariant)
De voorbereidingen
In het midden van de tafel komt het speelbord van De verdwenen ruïnes van Arnak te liggen. Voor het eerste spel is dat de kant ‘Vogeltempel’. De andere kant van het bord kun je spelen als je het spel vaker hebt gespeeld.
Bovenaan het bord komen drie stapels kaarten te liggen. Namelijk artefacten, voorwerpen en angstkaarten. Verder ligt daar de maanstaf die aangeeft in welke ronde je speelt. Ook komen er zes kaarten open te liggen. Dat zijn de kaarten die te koop zijn in het spel.
Het midden van het bord heet het ‘eiland’. Daar komen afgodsbeelden te liggen (op bovenstaande foto zie je aan de rechterkant die fiches liggen). Aan de rechterkant van het spel staat het onderzoeksspoor. Hoe verder je op dat spoor komt in het spel, hoe meer punten en muntjes/voorwerpen je krijgt.
Verder wordt het bord nog aangevuld met allerlei voorraden van onder andere bewakers, speerpunten, robijnen, goud en kompasjes.
Elke speler krijgt ook een eigen spelersbord, twee poppetjes en een onderzoeksboekje en vergrootglas voor op het onderzoeksspoor. Verder krijgt elke speler zes kaarten.
De speler die als laatste heeft gereisd mag beginnen en krijgt de startspelertegel (een wekker). Ook krijgen de spelers op basis van de beurtvolgorde nog goud en/of een kompas.
Zo speel je het spel!
Omdat De verdwenen ruïnes van Arnak ontzettend veel mogelijkheden heeft, ga ik proberen het in grote lijnen uit te leggen zodat je er een idee van hebt. Het is te spelen voor 1 tot 4 spelers, vanaf 12 jaar. Per speler duurt het spel 30 minuten, dus hoe meer spelers hoe langer het spel duurt.
Arnak wordt in vijf rondes gespeeld. Spelers kiezen om de beurt acties. In de loop van het spel zal het eiland (het middendeel) steeds verder onderzocht worden en komen er meer acties beschikbaar.
Elke ronde verloopt op deze manier:
- Iedere speler neemt kaarten van zijn trekstapel totdat hij er 5 op hand heeft.
- Elke speler speelt zijn beurt. In een beurt voer je 1 hoofdactie uit en een onbeperkt aantal ‘vrije acties’.
- Een speler past als hij in deze ronde niet meer verder kan of wil spelen. De ronde gaat door totdat alle spelers gepast hebben.
- Je bereid je voor op de volgende ronde. Dat houdt in dat alle gespeelde kaarten weer worden geschud en onderop de trekstapel komen, de poppetjes weer terug in je tenten komen en dat de startspelertegel naar de volgende speler gaat.
- De maanstaf wordt naar de volgende ronde verplaatst.
Na vijf rondes is het volle maan en wordt bepaald wie de meeste punten heeft. Het spel eindigt.
Op onderstaande foto ligt de maanstaf bij ronde twee.
Dit zijn de hoofdacties
Zoals hierboven beschreven kunnen in elke ronde acties worden uitgevoerd. Namelijk de hoofdactie en de vrije acties.
In totaal zijn er zes hoofdacties en je mag er dus per keer één uitvoeren.
- Je doet een opgraving: Op het speelbord staan velden afgebeeld met daarbij een symbooltje van de kosten om er naar toe te kunnen. Als je dat kan betalen door middel van de kaarten die je op hand hebt, verplaats je je archeoloog naar die locatie. Dat levert je vervolgens middelen op die je later kan gebruiken.
- Je ontdekt een nieuwe locatie: Op het speelbord staan onontdekte locaties afgebeeld. Je betaald weer bepaalde kosten en legt je archeoloog daar neer. Vervolgens krijg je het afgodsbeeld dat op die locatie ligt. Dat beeld levert je onder meer punten op. Daarna komt er op de locatie een tegel te liggen met een effect. Vaak staat er bijvoorbeeld op dat je gratis middelen krijgt.
Voorbeeld: Op onderstaande foto is een locatie ontdekt. Onderaan de locatie zie je staan dat als je deze locatie ontdekt je een extra kaart mag pakken en dat je een goudstuk en kleitablet krijgt. Rechts van de locatie zie je ook een onontdekte locatie afgebeeld. Als die later wordt ontdekt krijgt de speler dat fiche dat erop ligt. Het levert een kompas en drie punten op.
3. Overwin een bewaker: Als een locatie ontdekt is, komt er een bewaker op te liggen. Dat is een kaart. Je moet bepaalde kosten betalen om die kaart eraf te krijgen. Dat levert je vervolgens vijf punten op. Als je de bewaker niet in dezelfde ronde als de ontdekking weghaalt, krijg je een angstkaart. Die kaarten zijn aan het einde van het spel minpunten.
4. Koop een kaart: Bovenaan het speelbord zijn verschillende kaarten te koop. Die leveren je altijd iets op. Bijvoorbeeld middelen zoals speerpunten, goud of robijnen, maar soms ook acties die je later weer kunt spelen. Een voorbeeld van zo’n actie is een extra kaart pakken van je trekstapel zodat je meer kaarten op hand hebt.
5. Speel een kaart: In je hand heb je vijf kaarten. Deze kaarten kun je spelen. Je hebt een verschil tussen actiekaarten en vrije actiekaarten. De vrije actiekaarten kun je gratis spelen zonder dat het je je beurt kost. Op de kaarten staan verschillende dingen. Zo kan een kaart iets waard zijn: bijvoorbeeld een gouden munt of kompas. Maar een kaart kan ook uit een actie bestaan.
6. Onderzoek: Aan de rechterkant van het speelbord zie je een onderzoeksspoor. Het is de bedoeling dat je steeds hoger op dat spoor komt, want je bent natuurlijk het eiland aan het onderzoeken. Dat levert je vervolgens punten en middelen op. Je komt hoger op het spoor door bepaalde grondstoffen (middelen) te betalen en dus de actie ‘onderzoek’ uit te voeren tijdens je beurt.
7. Passen: als je geen kaarten meer op hand hebt of middelen om een actie uit te voeren, pas je. De ronde stopt hier voor jou.
Dit vind ik ervan
Eigenlijk al toen ik de doos van De verdwenen ruïnes van Arnak opende was ik ontzettend onder de indruk van al het spelmateriaal. Niet alleen omdat het gewoon heel veel is, maar ook omdat het mooi gemaakt is. De materialen zijn gaaf vormgegeven. Nou ben ik zelf niet zo van de thematiek met afgoden en enge figuren dus dat vind ik persoonlijk minder, maar binnen het verhaal van het spel past dit wel erg goed en is het tot in detail uitgedacht. Je ziet echt dat er veel aandacht aan is gegeven.
Alleen al op het spelersbord bijvoorbeeld waar je poppetjes ook echt in tentjes slapen en waar kisten op staan getekend voor bijvoorbeeld muntjes en kompassen.
Het spel zelf heeft ontzettend veel opties, daarom kan het bij een eerste keer misschien spelen even duizelen. Toch was het niet lastig om te spelen omdat de symbolen heel duidelijk uitleg geven. Elke speler krijgt ook een kaart voor zich waarop alle symbolen nog eens zijn uitgelegd. Hoewel het spel groot is, is het toch toegankelijk en begrijpelijk dus laat de hoeveelheid je niet afschrikken een eerste keer.
De vele opties maken het De verdwenen ruïnes van Arnak iedere keer weer verschillend en ik denk dat er ook meerdere tactieken kunnen zijn om het spel uiteindelijk te winnen. Dat maakt het goed herspeelbaar en zorgt er ook voor dat het soms even goed opletten is wat de plannen van je tegenstander zijn.
Arnak heeft twee bekende spel-elementen die mooi samenkomen, namelijk het worker placement, waarbij spelerspoppetjes op pad worden gestuurd om acties uit te voeren (net zoals bijvoorbeeld bij Agricola) en deck-building waarbij je je eigen kaarten verzamelt om je opties te vergroten (zoals bij bijvoorbeeld Dominion). De combinatie van beide elementen vind ik erg leuk.
Het is met 60 euro een kostbaar spel. maar ik vind dat geen gekke prijs gezien het vele materiaal en alle opties die je hebt. Je kunt het speelbord ook nog omdraaien zodat het spel ook weer anders is en moeilijker.
Meer White Goblin Games? Ken je Tiny Towns al?