Mattel heeft aangekondigd dat 80 procent van het wereldwijde spelletjesassortiment tegen eind dit jaar geschikt zal zijn voor kleurenblinden. In 2025 wordt dat zelfs 90 procent. Dit maakt deel uit van Mattels engagement om een inclusievere spelervaring te creëren. Deze verandering geldt voor UNO, de wereldwijde nummer 1 in traditionele spelletjes1, en tal van andere favorieten van de Mattel fans, zoals Phase 10, Dos, Blokus en Tumblin’ Monkeys.
Kleurenblind toegankelijk
Wetende dat ca. 300 miljoen mensen wereldwijd kampen met een vorm van kleurenblindheid, levert Mattel inspanningen om speelbeperkingen weg te werken en om het bewustzijn over kleurenblindheid te verhogen. Bij het creëren van deze wijzigingen in het volledige assortiment, werkte Mattel samen met tal van experts op het vlak van kleurenblindheid en raadpleegde het bedrijf mensen die leven met kleurenblindheid, waaronder designers bij Mattel die zelf kleurenblind zijn.
Het bedrijf ontwikkelde oplossingen op maat voor spelletjes, zoals patronen, tactiele tips en symbolen om ervoor te zorgen dat kleur niet de enige manier is om kaarten of componenten van elkaar te onderscheiden. Dit volgt op een revolutionaire lancering van UNO ColorADD in 2017, specifiek ontworpen voor mensen met kleurenblindheid.
Ook de mobiele versies van de spellen worden kleurenblind toegankelijk.
“Mattel streeft ernaar om producten te ontwerpen die de hedendaagse wereld beter weerspiegelen en een positieve, sociale impact hebben. Dit houdt in dat alle Mattel merken meer representatieve en inclusieve producten op de markt brengen,” aldus Mason Williams, Hoofd van Diversiteit, Rechtvaardigheid en Inclusie, Mattel.
Lees hier onze review van UNO Quatro – Vier Op Een Rij