Boeken, School en Vrije tijd Reviews Speelgoed voor kinderen van 9 t/m 12 jaar Speelgoed voor kinderen vanaf 13 jaar

De jongen die iedereen laat lachen | Review

De jongen die iedereen laat lachen | Review 10 april 2021Leave a comment

Judith is gastblogger bij Alles Over Speelgoed. Zij is 39 jaar en moeder van Luuk (10). Judith reist voor haar tijdschrift Duiken de hele wereld over.

De jongen die iedereen laat lachen

Als elk hoofdstuk start met een mop, dan kan het niet anders dan een leuk boek zijn… Luuk (9 jaar) is helemaal enthousiast over De jongen die iedereen laat lachen. Maar het is vooral ook een erg mooi verhaal over doorzetten en moed. Het is het debuut van Helen Rutters die het boek schreef voor haar zoon Lenny, die stottert.

De jongen die iedereen laat lachen

Billie Pieters is een jongen van 11 jaar die heel graag cabaretier wil worden. Hij doet niets liever dan het bedenken van de leukste grappen en pakkende slotzinnen. Maar er is één groot probleem: hij stottert. Op school praat hij zo min mogelijk en zijn grappen vertelt hij alleen aan zijn oma. Toch wil hij een keer op dat podium staan en zijn grappen delen met het publiek. Maar dan moet hij eerst niet meer stotteren! Daarom gaat hij op zoek een oplossing, maar eenvoudig is het niet.

De jongen die iedereen laat lachen

Wat vond Luuk van het boek?

“Mag ik eerst nog even de leukste mop uit De jongen die iedereen laat lachen vertellen, mama?” Natuurlijk, schat… “Aan wie moet je nooit een boek uitlenen?” Ik blijf stil. Echt geen idee. “Een boekhouder!” Haha, mooie! Terug naar wat Luuk van het boek vindt: Het is heel grappig en ik moet heel vaak lachen. Billie doet allemaal dingen om van het stotteren af te komen. Hij gaat naar de logopedist, drinkt kruidenthee die zou moeten helpen en hij bidt tot de spraakgoden. En zo leest hij in de krant dat je met een elektrische schok van het stotteren af kunt komen. Hij probeert dit zelf, maar het is helemaal geen succes!

De jongen die iedereen laat lachen

Conclusie

De jongen die iedereen laat lachen is lekker leesbaar geschreven en de opsommingen, ideeënlijstjes en kladjes van Billie zijn leuk als afwisseling in de hoofdstukken. “Ik vind het heel dapper van Billie dat hij niet opgeeft. Ik stotter dan wel niet, maar ik vond het eerst eng om video’s te maken. Billie zet door en ik heb dat ook gedaan toen we voor school een video-opdracht moesten maken. Dus we lijken wel op elkaar!” Met verwachtingsvolle ogen kijkt hij me aan. “Ja, toe maar!” lach ik. “Wat ligt er op de bodem van de oceaan te huilen?” Stilte… “Een emotioneel wrak!”

Meer lezen met Judith en Luuk? Lees hier de review over Het geheim van de Wifi