Sinds 1959 inspireert Barbie meisjes en vrouwen overal ter wereld om hun dromen en ambities na te jagen. Om dit jubileum te vieren lanceert Barbie in aanloop naar Internationale Vrouwendag en haar 60e verjaardag op 9 maart, het boek 60 Super Stories. Een boek geschreven door 60 Nederlandse rolmodellen voor de rolmodellen van de toekomst.
Krachtige vrouwen
Krachtige bekende vrouwen zoals Neelie Kroes, terreurexpert Beatrice de Graaf, bladerunner Marlou van Rhijn, maar ook minder bekende vrouwen met diverse beroepen, zoals een kapitein, piloot en games-presentator, zijn onderdeel van het boek. Volgens Mattel zijn deze inspirerende vrouwen het levende bewijs dat je alles kunt bereiken, worden en doen. Door meer vrouwelijke rolmodellen te laten zien, gaan vrouwen en meisjes geloven dat zij het echt kunnen, is de verwachting.
You can be anything
Meisjes tot 6 jaar dromen groots en grenzeloos. Ze kunnen alles worden: van boswachter tot professor en van cameravrouw tot professioneel kitesurfer. Als ze ouder worden leggen meisjes zichzelf beperkingen op en worden realistischer. Dromen verdwijnen daarmee langzaam naar de achtergrond. Zo blijkt uit onderzoek naar de ‘Dream Gap’ van Mattel in samenwerking met hoogleraar Andrei Cimpian van de Universiteit van New York.
Barbie haar zestigste verjaardag staat daarom nog nadrukkelijker in het teken van You can be anything met in de hoofdrol 60 vrouwelijke rolmodellen: inspirerende vrouwen die zijn blijven leven naar hun dromen. Het merk benadrukt tijdens het feestjaar het belang van voorbeelden en geeft daarom 60 Nederlandse rolmodellen een podium om anderen te inspireren. Net zoals in Nederland werkt Barbie ook wereldwijd samen met diverse rolmodellen. In dit special jaar doneert Barbie een dollar van elke verkochte barbiepop in Amerika via de Mattel Children’s Foundation tot $250.000.
60 Super Stories
In het boek zijn 60 verhalen gebundeld van Nederlandse vrouwelijke rolmodellen. Aan de hand van vragen zoals, ‘Waarom heb je voor dit beroep gekozen?’ en ‘Wat waren tot nu toe de grootste tegenslagen in jouw carrière en wat heeft toen geholpen?’, vertellen de vrouwen hun verhaal en geven ze meisjes en vrouwen tips. Het boek is een collector’s item dat niet in de verkoop gaat. Wel is het boek verkrijgbaar bij de 27 bibliotheken in Amsterdam.
“Iedere vrouw en elk meisje heeft gespeeld met Barbie. Dat het merk zich al 60 jaar inzet om meisjes en vrouwen te inspireren om te worden wie zij willen zijn, vind ik heel goed. Door meer vrouwelijke rolmodellen te laten zien, gaan vrouwen en meisjes geloven dat zij het echt kunnen. Er zijn in Nederland zo veel sterke en inspirerende vrouwen die zijn blijven leven naar hun dromen. Prachtig om deze verhalen gebundeld te zien,” aldus Mirjam Pol, motorrallyrijder, haar verhaal is onderdeel van het boek.
Een documentaire kijken over Barbie? Check één van de docu’s over speelgoed!