999 Games Reviews Speelgoed voor kinderen van 9 t/m 12 jaar Speelgoed voor kinderen vanaf 13 jaar Spellen en Puzzels

Great Plains | Heersen over de lage landen

Great Plains | Heersen over de lage landen 22 juni 2022Leave a comment
Great Plains Bordspel

Zin in een snel tactisch spel voor twee spelers? Great Plains van 999 Games ligt zo klaar, speelt in tien tot vijftien minuten en ziet er ook nog eens leuk uit. Blijkbaar ‘klopt’ dit spel gewoon, want het is in ons gezin de afgelopen tijd al vaak op tafel gekomen. Wat zorgt er nou voor dat een spel als dit een blijvertje is?

Wat zit er in de doos?

Great Plains komt in een kleine vierkante doos en bevat heldere spelregels, negen totemfiches, zes grotfiches en veertig houten figuurtjes. Het speelbord wordt opgebouwd uit zeven dubbelzijdige tableaus. Elk spel zal dus net weer een ander speelveld hebben.

Hoe speel je Great Plains?

De stammenstrijd kan beginnen. Wie wordt de machtigste stam op de grote vlakten van Afrika? Twee spelers beginnen met het plaatsen van hun grotfiches. Dit zijn de startlocaties van de spelers. Het veld bestaat uit hoogland (grijze bergruggen) en laagland (groene en gele jachtgebieden). Door om de beurt een pion van je eigen stam in een vrij veld te zetten ontstaat er een strijd om de groene en gele gebieden. Vanuit de grotlocaties trekken de stammen als het ware de vlakten in. De hoofdregel is dat een pion aansluitend geplaatst moet worden aan een van je grotfiches of een van de andere stampionnen in jouw kleur.

Punten scoren

Bij Great Plains gaat het om de meerderheid. Degene die in een geel jachtgebied de meerderheid heeft, krijgt daar aan het eind van het spel punten voor. Een gebied van drie vakjes levert bijvoorbeeld drie punten op en elke bron levert nog eens een extra punt op.

Extra gadgets

Er zijn ook groene locaties die je extra mogelijkheden geven. Deze worden spirituele locaties genoemd. Als je hier een stampion op zet ontvang je bijbehorend fiche met een soort grottekening. Deze dieren helpen je makkelijker over het veld te verplaatsen. Ze breken daarmee de regel dat je aansluitend moet plaatsen.

  • De adelaar laat je een volgende pion aan de andere kant van een gebergte zetten.
  • Het paard (volgens mijn kids toch echt duidelijk een schaap) laat je een laaglandvakje overslaan. Zo kun je sneller verspreiden en zelfs over tegenstanders heen springen.
  • De beer is de ingewikkeldste van de drie. Deze duwt in sommige gevallen een figuurtje van een tegenstander naar achteren. Hiermee kun je echt de verhouding in een gebiedje veranderen en zelfs een ander van het bord af duwen.

Einde van het spel

Als alle stampionnen op het bord zijn gezet, is het tijd voor de puntentelling. Bij elk geel gebied wordt gekeken naar de meerderheid van aanwezige stampionnen. Bij gelijke stand telt dat gebied niet mee. Degene met de meeste punten wint Great Plains.

Wat vonden wij ervan?

Een blijvertje

Great Plains ziet er leuk uit, heeft simpele regels en speelt snel. Op de doos staat een speelduur van twintig minuten, maar dat is alleen voor zeer trage denkers. Binnen een kwartier heb je het hele avontuur beleefd en is alles weer opgeruimd. Dat is wat mij betreft een van de kenmerken van een goed spel: de speelduur past bij de inhoud en type spelletje. Zeker als je met kinderen speelt is het belangrijk dat het niet te lang duurt.

Qua materiaal krijgt Great Plains ook een plusje. Stevige tableaus, dikke kartonnen fiches en vrolijke houten speelfiguurtjes.

Met enige regelmaat zet ik trouwens per ongeluk het houten speelfiguurtje verkeerd neer. Ik ben er achter gekomen dat je in plaats van vossen- tegen slangenstammen ook prima kunt spelen met de hondjes tegen de wervelstormpjes. Maar dat terzijde.

En dan de herspeelbaarheid. Door het ‘modulaire’ bord van dubbelzijdige tableaus is elk potje net weer verschillend. Ga je voor de grote gele velden of veel kleine stukjes? Ga je dit potje voor veel gadgets of meteen voor de punten?

Een klein beetje kritiek

Persoonlijk ben ik er niet zo’n fan van om alles spiritueel te duiden. Het lijkt wel of er tegenwoordig in alle spellen, games en tekenfilms iets van magie en spiritualiteit moet zitten. Wat mij betreft mag dat een onsje minder, al snap ik het in dit spelletje thematisch wel weer vanuit het oeroude Afrikaanse perspectief.

De regels zijn helder, simpel en genoeg ruimte voor tactische inschattingen. Net als bij schaken en dammen is alle informatie wel open. Je hebt veel mogelijkheden om je poppetjes neer te zetten, maar inschatten wat je tegenstander gaat doen is uitermate belangrijk. Dit is meteen een nadeel: de spelersniveaus kunnen bij Great Plains niet te ver uiteen liggen. Ik had bij een spelletje van dit kaliber een beetje geluk wel op zijn plaats gevonden.

Al met al is Great Plains echt een blijvertje en zal door de combinatie van speelmateriaal, speelgemak, speelduur en speelplezier nog vaak op tafel komen.

Meer 999 Games? Lees hier de review van Similo: Mythen.

Great Plains

18-23 euro
7.8

Speelplezier

8.0/10

Prijs/kwaliteit

7.5/10

Herspeelbaarheid

8.0/10

Pros

  • Simple regels
  • Perfecte speelduur
  • Kwaliteit speelmateriaal

Cons

  • Open informatie
  • Spelersniveau moet gelijk zijn

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.