In de Tiny Towns uitbreiding Voorspoed hebben de wezens uit het bos een manier gevonden om elkaar voor de gek te houden. Ze laten elkaar geloven dat glimmende stukjes metaal een uitzonderlijke waarde hebben. Deze handige dingen, zij noemen het geld, kun je met andere wezens ruilen voor bijna alles. Helaas zijn deze glimmende stukjes moeilijk te krijgen! De muntjes kunnen de waarde van een stadje vergroten of kan gebruikt worden om grondstoffen te verhandelen.
De inhoud
In de doos van de Tiny Towns uitbreiding zitten de spelregels, 6 kisten, 30 houten munten, 10 houten grondstofblokjes, 12 gebouwenkaarten, 10 monumentkaarten en 1 scoreblok.
Wat houdt de uitbreiding in?
Om de uitbreiding te kunnen snappen, geef ik nog even een korte samenvatting van het basisspel.
Bij Tiny Towns ben je de burgemeester van een klein stadje in het bos. Je stad bestaat uit een 4×4 speelbord met 16 bouwplaatsen. Door grondstoffen op een bepaalde manier op het bord te leggen kun je gebouwen bouwen. De speler die aan de beurt is, noemt een grondstof en iedereen moet die op zijn eigen bord neerleggen. Voor elk gebouw dat je kan bouwen, krijg je vervolgens overwinningspunten. Wanneer geen enkele speler meer grondstoffen kan plaatsen of gebouwen kan bouwen, eindigt het spel en worden bouwplaatsen zonder een gebouw -1 waard. De speler met de meeste punten wint!
Hoewel het basisspel met de 25 gebouwenkaarten en 15 monumentkaarten al super afwisselend is, biedt deze Tiny Towns uitbreiding nog een diepere laag met de toevoeging van munten.
Zo werkt het!
Het spelverloop van Tiny Towns: Voorspoed is eigenlijk gelijk aan het basisspel. Iedere speler krijgt weer een 4×4 speelbord. De speler die aan de beurt is (de bouwmeester) noemt een grondstof (hout, tarwe, baksteen, glas of steen) en alle spelers plaatsen deze bouwstof vervolgens op hun bord.
Je legt het vierkante grondstofblokje niet zomaar ergens neer, maar het moet in een bepaalde volgorde liggen zodat je er een gebouw van kan maken. Op elke gebouwenkaart kun je zien welke vorm je op je speelbord moet maken voordat je een gebouw kan plaatsen. Zie onderstaande foto als voorbeeld:
Bij deze uitbreiding kun je er ook voor kiezen om een munt in te leveren zodat je een andere grondstof mag kiezen dan die jouw tegenspeler noemt. Dat is echt super handig. Het kan namelijk voorkomen dat je speelbord bijna vol is, maar een tegenspeler een grondstof noemt die jij niet nodig hebt. Dat zorgt er soms voor dat je qua ruimte op je speelbord in de knel komt en sommige gebouwen niet kunt afmaken.
Als spelers door het neerleggen van een grondstof een gebouw compleet hebben, kunnen ze de grondstoffen op hun speelbord vervangen voor een gebouw. Ze voeren na de bouw ook gelijk het effect op de kaart uit. Zoals in bovenstaand voorbeeld bij de juwelier: ”Na de bouw betaal je 1 munt. Als je dit niet kunt krijgen alle spelers aan het einde van de ronde 1 munt.” Je mag er ook voor kiezen om je gebouw niet direct te bouwen, maar te wachten op een volgende ronde.
Ook bij deze uitbreiding zijn er weer monumentenkaarten. Elke speler krijgt er daarvan twee aan bet begin van het spel en houdt er één. Niemand anders krijgt deze kaart te zien totdat hij wordt gebouwd. Daarvoor heb je wel weer de juiste grondstoffen op je bord nodig. De monumentkaarten bieden vaak een extraatje.
Nadat iedereen klaar is met bouwen, de kosten ervoor zijn betaald en de effecten zijn uitgevoerd, krijgen alle spelers die in deze ronde 2 of meer gebouwen hebben gebouwd een munt.
Daarna begint een nieuwe ronde en wordt er weer een grondstof genoemd.
Hoe kom je aan munten?
Zoals hierboven al benoemd kun je een munt verdienen als je in een ronde twee gebouwen kunt bouwen. Het is dus tactisch om niet gelijk je gebouw neer te zetten als alle blokjes juist op je bord liggen, maar te wachten totdat je er twee tegelijk kan bouwen. Verder leveren sommige gebouwenkaarten en monumentkaarten ook een munt op.
Je mag maximaal vier munten in je schatkist opslaan. Uitzondering hierop zijn sommige gebouwde monumentkaarten die een extra plaats aan munten bieden (zie het halve cirkeltje op onderstaande monumentkaart).
Elke munt is aan het einde van het spel een punt waard.
Wat vind ik van de Tiny Towns uitbreiding?
Het basisspel Tiny Towns is echt een spel geworden dat binnen onze top 10 van bordspellen staat. Tiny Towns is gemakkelijk uit te leggen, maar heeft echt best veel diepgang en door de grote hoeveelheid kaarten is het spel elke pot anders. Daardoor kun je niet elke keer dezelfde techniek gebruiken en moet je goed blijven nadenken.
Nu we het basisspel redelijk vaak hebben gespeeld, is deze uitbreiding echt een toffe toevoeging. Hij geeft nog een diepere laag aan het spel. En eigenlijk wordt het er een stukje moeilijker van. Je moet goed nadenken over de combinatie van gebouwen die je maakt, of je genoeg geld hebt en over je timing met bouwen. Veel nieuwe elementen dus.
De eerste keer was vooral even lastig, omdat we aan de nieuwe speltechniek moesten wennen. Wel merkten we al gelijk dat het een gave toevoeging is. Door het geld ben je ook veel minder afhankelijk van andere spelers. Als de ander nu een grondstof noemt die jij niet wilt, kun je hem met een munt omruilen voor een grondstof naar keuze. Juist dat element zorgt ervoor dat de geluksfactor kleiner wordt en dat het dus meer aankomt op je eigen techniek. Erg tof!
Het spel kan gespeeld worden in je eentje en tot zes spelers. Het duurt 45 minuten en is geschikt vanaf 10 jaar.