Eens in de zoveel tijd komt er een spel langs waarvan je puur door de schoonheid even moet knipperen met de ogen. Everdell van White Goblin Games voldoet ruimschoots aan die omschrijving. Misschien is het wel het mooiste spel in mijn collectie. De vraag is natuurlijk: Ziet het er alleen maar perfect uit? Of is het ook een perfect spel?
Inhoud
De doos is gevuld met onder meer een ovaal uitvouwbaar speelbord, diverse gebeurtenistegels en -kaartjes, 128 boswezen- en gebouwenkaarten en houten speelfiguren. Ook zijn en meer dan honderd prachtig vormgegeven grondstoffen in vier soorten: takken, hars, kiezelstenen en bessen. Naast het sprookjesachtige regelboek bevat Everdell een behoorlijke 3D-boom die je zelf in elkaar moet zetten: de zogenaamde Evertree.
Hoe speel je Everdell?
In dit sfeervolle spel bouwen verschillende groepen boswezens aan een eigen stad. Twee tot vier spelers nemen de rol aan van een groep eekhoorns, egels, muizen of schildpadden. Volgens het verhaal hebben de diertjes een tijd lang vreedzaam samengeleefd onder de machtige Evertree. Helaas wordt de ruimte te krap en elk volkje start daarom een eigen leefgebied. Dit wordt vormgegeven door een stad van 15 kaarten die je gedurende het spel voor je uitspeelt. Met het uitbreiden van deze stad verdien je in vier seizoenen een aantal zonneschijnpunten. Degene die na een jaar de meeste punten heeft verdiend, wint.
Tijdens een speelbeurt heb je eigenlijk drie opties: Een arbeider plaatsen op het bord, een kaart spelen, of je voorbereiden op een volgend seizoen.
Plaats een arbeider
Op het bord zijn verschillende locaties waar je een van je arbeiders kunt plaatsen. Op die locaties verdien je grondstoffen of kaarten die je daarna kunt gebruiken. Je begint in de winter met maar twee egels, of eekhoorns, of andere werkers dus het is belangrijk om snel een goed plekje te kiezen. Sommige locaties mogen namelijk maar door één arbeider gebruikt worden. Op andere plaatsen kunnen meerdere poppetjes staan.
Speel een kaart
Elke speler krijgt een aantal handkaarten die je in je stad zou kunnen spelen. Dit zijn boswezens die voedsel nodig hebben (bessen) of gebouwen die andere grondstofkosten hebben (kiezels, takken of hars). Daarnaast liggen er aan de voet van de Evertree acht open kaarten in een weide die je ook zou kunnen spelen. Deze worden steeds aangevuld, dus het aanbod wisselt gedurende het spel.
Voorbereiden voor een volgend seizoen
Als je geen arbeiders meer kunt plaatsen of geen kaarten meer in je stad kunt spelen dan is het tijd om je voor te bereiden op het volgende seizoen. Je neemt al je werkers terug van het speelbord. (Dit opent meteen mogelijkheden voor andere spelers) Ook ontvang je extra werkers uit de Evertree. Als laatste voer je een speciale actie uit die bij dat seizoen hoort.
In het nieuwe seizoen ga je weer verder met het bouwen aan je stad. Samen met je verse werkers, gebouwen en boswezens die in jouw stad zijn, verzamel je steeds meer grondstoffen, bouw je steeds betere gebouwen en trek je nog meer hulptroepen aan. Na vier seizoenen hoop je dat de zon het helderst over jouw stad schijnt.
Wat vonden wij ervan?
Al sinds het spel in Engeland uitkwam in 2018 heb ik het in de gaten gehouden. Je kunt gewoon niet langs een tafel lopen waar dit spel gespeeld wordt en niet stilstaan en je verwonderen over de schoonheid ervan. Van het regelboek tot de sfeervolle zinnetjes op elke kaart: er is met veel liefde en verbeelding aan dit spel gewerkt. Het resultaat is eigenlijk een kleurrijke sprookjeservaring in de vorm van een bordspel. Naast de enorme Evertree die de keukentafel verandert in een bosrijke omgeving zijn bijvoorbeeld de roze bessen zacht en kneedbaar. Dit soort details, samen met de prachtige artwork op de kaarten doen me goed en verheffen de hobby van bordspellen spelen tot een hoger niveau. En nu is Everdell dan eindelijk ook in het Nederlands verkrijgbaar.
Is dit dan het perfecte spel?
Nou, niet helemaal. Over de gameplay kan ik niets kritisch melden. Alles steekt bijzonder goed in elkaar. Het verzamelen van grondstoffen, de extra punten die je kunt verdienen en vooral de samenwerking tussen diverse kaarten is echt geweldig. De combo’s voor een gesmeerd lopende productie doen me denken spellen als Dominion en Stenen Tijdperk, andere favorieten bij ons thuis.
Toch zijn de spellenmakers er vanuit gegaan dat kleine boswezens wel zeer goede ogen hebben. Allereerst de Evertree. Deze staat soms een beetje in de weg als je met vier spelers rond een tafel zit. Met de boom recht voor je neus zie je soms niet alle opties. Toch neem ik dit graag voor lief vanwege de schoonheid en functionaliteit.
Een veel lastiger punt is de lettergrootte op de kaarten. Zo bevond ik mij al meerdere malen in een situatie dat ik iets belangrijks over het hoofd had gezien. Sommige letters en zinnetjes zijn zo klein dat zelfs een mier nog een bril op zou moeten zetten.
Er zit niets anders op dan alle kaartjes ernstig goed te bestuderen en het spel vaker te spelen. Want ik kan er niet omheen: Everdell is een niet alleen prachtig maar ook echt een goed spel. Redelijk complex, maar ondanks de vele opties en tactieken wel een duidelijke gameplay. Zowel mijn vrouw als m’n twee jongens van tien en dertien spelen het graag. Op de doos mag dan een uur speeltijd staan; dat haalden wij nooit. Maar op een stormachtige zondagmiddag ruim anderhalf uur verdwaald te raken in een fantasierijk bos is altijd een goede tijdbesteding.
Meer White Goblin Games? Ken je Drakenstad al?