Brood & Bier van 999 Games is een tactisch twee-spelers spel dat zich afspeelt in de middeleeuwen. Twee dorpen strijden om de beste brood- en bierproductie. De seizoenen wisselen en de oogst varieert, maar de vraag naar brood en bier blijft maar komen. Wie regelt de handel, productie en opslag het beste en verkoopt uiteindelijk het meeste brood en bier?
Inhoud
De kleine doos zit verassend veel speelmateriaal:
- Een mooi vormgegeven speelbord met daarop de twee strijdende dorpen en landerijen
- 84 ingrediëntenstenen (water, tarwe, gerst, rogge en hop) en een jaarsteen
- Een startspelerfiguur in de vorm van een molen
- 30 bierkaarten en 30 broodkaarten
- Een scoreblok en het overzichtelijk vormgegeven spelregelboekje.
Om alles in de doos te krijgen kunnen de bijgeleverde plastic zakjes weggelaten worden. De insert van de doos is efficiënt genoeg voor een stevige opslag.
Op de doos staat een speelduur van een half uur tot drie kwartier. Gemiddeld deden wij over de eerste potjes ongeveer een uurtje.
Hoe speel je Brood & Bier?
Dit spel duurt zes jaar! Oftewel, je speelt zes ronden van een jaar. Het ene jaar is vruchtbaar en het andere jaar erg droog. De opbrengst van het land varieert daarom, en de dorpen moeten hier slim mee omgaan.
Elk jaar hebben de spelers elk vijf multifunctionele actiekaarten om uit te kiezen. Dit zijn bierkaarten (blauwe achterkant) of broodkaarten (bruine achterkant). De kaarten zijn geschud dus je kunt zomaar een hand hebben met veel of weinig van een soort.
Zaaifase
In de zaaifase wordt er gekeken naar de opbrengst van het land. Tijdens vruchtbare jaren worden er meer goederen op het land gelegd. In droge jaren is het allemaal wat schraal en zal er hoogstwaarschijnlijk schaarste optreden.
Kaartenfase
Beide spelers nemen vijf kaarten op hand. Als je in de vorige ronde kaarten hebt gespeeld voor de oogst dan neem je die eerst terug, om vervolgens je hand verder aan te vullen tot vijf. Ook worden er in een droog jaar drie extra ruilkaarten open bij de akkers neergelegd. Deze zijn voor beide spelers beschikbaar.
Actiefase
Nu komt het tactische gedeelte. De speelkaarten hebben namelijk drie functies, maar je mag er maar eentje kiezen.
Je kunt oogsten (bovenste symbolen), verkopen (middelste gedeelte van de kaart) of investeren in je dorp door de kaart te spelen als uitbreiding (onderste gedeelte).
Dit is waar Brood & Bier zich echt onderscheid van andere spellen. Kies ik de productie die ik nodig heb? Dan leg ik de kaart open voor me neer en pak de afgebeelde ingrediënten. Maar dan kan ik het brood dat in het midden staat niet bakken en pak ik geen punten. Misschien kan ik toch beter investeren in een efficiëntere oogst en de kaart spelen als uitbreiding?
De andere speler speelt ook een kaart en de overige kaarten geef je in een vruchtbaar jaar door aan de tegenstander. In een droog jaar blijven de overige kaarten in je bezit, maar je kunt gelukkig wel ruilen met de drie ruilkaarten.
Molenfase
Een heel tactisch ge-heen-en-weer dus, waarbij je hoopt dat jouw tegenspeler niet je plannen dwarsboomt. Als je per ongeluk teveel hooi op je vork neemt op het gebied van oogsten dan gaat het overschot ook nog eens naar het andere dorp.
Als beide spelers vijf kaarten hebben gespeelt om te oogsten, produceren, verkopen of investeren dan is dat jaar voorbij. Degene met het minste aantal ingrediënten in de voorraad wordt startspeler in de volgende ronde en ontvangt de houten molen.
Dit doe je zes ronden lang en dan kijk je wie de winnaar is.
De eindscore
Ook de eindtelling is speciaal. De spelers scoren namelijk door elk jaar bier en brood te verkopen. Dit moet alleen wel in balans gebeuren. Je telt de punten van alle geproduceerde kaarten apart van elkaar op en telt daarbij eventuele bonuspunten uit investeringen. Dan kijk je naar je laagste score van de twee. Dat is je eindscore.
Heel veel bier brouwen heeft dus geen zin als je te weinig brood hebt gebakken en andersom. Het is belangrijk dat je tijdens het spel dus goed in de gaten houdt hoe je balans ligt.
Wat vonden wij ervan?
Brood & Bier zit bomvol tactische keuzes en spannende momenten. Het spelmateriaal is ook erg mooi vormgegeven en is van uitstekende kwaliteit. Het zijn kleine dingen die het speelplezier enorm vergroten, zoals bijvoorbeeld het oogsten. Je krijgt niet alleen de grondstoffen van je gespeelde kaart, maar ook alle eerder gespeelde grondstoffen die ook op je laatst-gespeelde kaart staan.
We kwamen er wel achter dat nieuwe spelers steeds dezelfde fout maakten. Als jouw brood en bier niet in balans zijn, dan zit je in de laatste beurten soms met kaarten op je hand waar je niets meer aan hebt. Ze dragen alleen maar bij aan je hoogste score. Daar heb je niets aan en kun je net zo goed passen. In latere potjes leer je dit wel af.
Al met al is dit toch wel weer een pareltje. Het lijkt er gewoon op dat de designer Scott Almes heeft gedacht: ‘Laat ik eens van al mijn favoriete bordspel-ingrediënten één heerlijk tactische twee-spelers spel kokkerellen.’ Wat mij betreft is dat perfect gelukt.