Geronimo Games kwam afgelopen jaar op de Nederlandse en Belgische markt met Brazil: Imperial. Letterlijk een zwaargewicht van een spel waarin de geschiedenis van Brazilië tot leven komt. Dit expertspel ademt als het ware de liefde voor historische gebeurtenissen in combinatie met enerverende en tactische gameplay.
Inhoud:
De zware doos zit boordevol spelmateriaal en maar liefst twee begeleidende regelboeken. De ene is vanzelfsprekend voorzien van alle spelregels en voorbeelden. De andere is meer een sfeervol naslagwerk over de geschiedenis van Brazilië. Hierin worden alle karakters, heersers en bevelhebbers uit het spel in geuren en kleuren uitgelicht.
Ik ben onder de indruk van Brazil: Imperial vanwege de historische insteek die met veel zorg en oog voor detail verwerkt is. Het speelbord zelf stel je bijvoorbeeld samen volgens een waargebeurd scenario uit het verleden.
Het speelmateriaal bestaat uit:
- Meer dan honderd houten speelfiguren, grondstoffen, producten en gebouwtjes
- Vier dubbelzijdige spelersborden
- Bijna honderd schilderijkaarten, actiekaarten en opdrachtkaarten
- Een scoreblokje, actiefiches, tableaus en een hele verzameling zeshoekige tegels en borden voor terreinsoorten, steden gebouwen enz.
Ook het speelmateriaal is van absolute A-kwaliteit en ziet er schitterend uit. De grote vraag blijft natuurlijk: Is het wel een leuk spel?
Hoe speel je Brazil: Imperial
In dit tactische bordspel voor twee tot vier spelers kruip je in de huid van een van de monarchen of militaire leiders uit de Braziliaanse geschiedenis. De aangeraden minimum leeftijd wordt aangegeven als 14 jaar en ouder en ik kan me daar in vinden. De kernmechanismes van de gameplay doen me erg denken aan een ander door mij geliefd expertspel: Scythe. Omdat dit bordspel vrij uitgebreid is, zal ik me beperken tot de hooflijnen van hoe je het speelt.
Speelbeurt
Elke speler heeft een eigen tableau voor zich waarop je de acties en bezittingen bijhoudt. Door middel van een actie-selectie mechanisme kun je nooit twee keer achter elkaar dezelfde actie uitvoeren en dat zorgt voor een zeer verfijnde planning en strategische flow.
De acties:
- Rekruteren: Militaire eenheden in het spel brengen.
- Inspireren: Schilderijen bemachtigen van historische karakters.
- Bouwen: Bouwwerken van je tableau wegspelen en plaatsen op het speelbord.
- Hernieuwen: Bestaande gebouwen upgraden of opnieuw laten produceren.
- Vervaardigen: Grondstoffen samenvoegen tot product.
- Importeren: Een basisgrondstof uit de voorraad nemen.
- Ruilen: Diverse basisgrondstoffen ruilen voor Goud, Wetenschap of actiekaarten.
Elke actie geeft ook de mogelijkheid om een eenheid te verplaatsen naar een specifieke terreinsoort. Ook mag je altijd een extra verplaatsing doen en dat geeft weer wat tactische vrijheid. Veel keuzes dus, maar al snel herken je de icoontjes en kun je focussen op een lange-termijn strategie.
Grondstoffen
Door je gebied rond jouw beginpaleis te ontdekken en productiegebouwen te bouwen, komt er een interessante grondstofdistributie op gang.
Afhankelijk van je actie komen de grondstoffen in je persoonlijke voorraad of blijven bij het desbetreffende productiegebouw te staan. Dat laatste zorgt voor wat militaire spanning, omdat vijandelijke eenheden ze dan kunnen stelen.
Het strijdelement is overigens niet enorm sterk aanwezig in Brazil: Imperial. De dreiging van een vijandelijke koning, kanon of ander speelfiguur is vaak ernstiger dan het gevolg. In sommige scenario’s kwam het bij ons wel tot een militair conflict, maar meerdere malen bleef het bij een wapenwedloop zonder dat de degens echt werden gekruist.
Historische heersers en schilderijen
Om de diepte en veelzijdigheid van Brazil: Imperial aan te geven wil ik twee elementen er uit lichten. Om te beginnen start je met een eigen tableau, maar deze vul je aan met een Monarch-tegel. Jij bent als het ware die persoonlijkheid uit de geschiedenis. Deze combinatie zorgt elke keer weer voor een verschillende start in grondstoffen en tactiek en dat komt de herspeelbaarheid zeer ten goede.
Ook de optie om schilderijen aan te schaffen strekt tot de verbeelding en draagt bij aan een onderdompeling in de Braziliaanse geschiedenis. Naast deze kleurrijke inspiratie krijgt de speler ook speltechnische voordelen of inkomsten van de schilderijen.
Einde van het spel
Gedurende het spel doorlopen de spelers drie tijdperken van ontwikkeling. Hiervoor heeft elke speler drie geheime opdrachtkaarten. Als je aan de voorwaarden van het ene tijdperk voldoet, dan kan er gewerkt worden aan een volgende. Deze doelen leveren niet alleen punten op, maar geven ook de mogelijkheid om een paleis te plaatsen wat weer meer ontwikkelopties met zich mee brengt.
Wanneer een speler zijn derde en laatste tijdperk heeft volbracht, wordt de huidige ronde nog uitgespeeld. Het is op deze manier altijd erg spannend wanneer het spel zal eindigen. Krijg ik mijn ontwikkelingen nog wel af? Moet ik investeren in verdedigen of kies ik juist voor wat snelle laatste punten door te ontdekken of te bouwen?
Dan volgt de eindscore: een optelsom van alle behaalde punten voor steden, paleizen, opdrachtkaarten, schilderijen, eenheden, enzovoort. Het is dus niet degene die als eerste het spel eindigt die wint, maar degene met de meeste punten.
Wat vonden wij ervan?
Naast mijn inmiddels duidelijke enthousiasme over Brazil: Imperial heb ik wel een paar kritiekpuntjes:
- Zowel de kracht als het aantal punten van een eenheid, kaart of tegel worden aangegeven met hetzelfde lauwerenkranssymbool. Dat werkt aan de ene kant makkelijk: zoveel punten als dat figuur waard is, zo sterk is hij. Het verwarrende is alleen dat datzelfde icoontje niet altijd punten oplevert voor de eindtelling. Het is dus opletten geblazen wanneer welke waarde geteld moet worden.
- Ook had er wat mij betreft iets meer strijd mogen zijn. In sommige gevallen kun je rustig een uur lang bezig zijn met je eigen opbouw en de tegenstander compleet negeren. Bij meer conflictrijke scenario’s kwam het spel zeker beter tot z’n recht.
- Als laatste had graag veel meer scenario’s gezien of instructies voor een ‘variabele’ setup zoals bij Catan. Het regelboek geeft een aantal standaardopties, maar ik wil gewoon meer! Er wordt verwezen naar enkele websites voor andere versies, maar deze zijn toch wat lastiger te vinden dan ik had gehoopt.
Eindoordeel
Wat mij betreft staat Brazil: Imperial van Geronimo Games voor een gelukkig huwelijk tussen twee van mijn meest favoriete bordspellen aller tijden. De strategische en planmatige gameplay en flow van Scythe gecombineerd met de liefde voor geschiedenis van Memoir ’44. Dat alles vormgegeven met robuust materiaal en schitterend artwork is wat mij betreft een absolute winner.