Er zijn voor kleine zeediertjes eigenlijk maar een paar regels onder water. De belangrijkste is: zorg dat je een grote school vormt, dan ben je veilig. In Aqualin van 999 Games strijden twee spelers om zo groot mogelijke scholen te vormen. Er is alleen een probleem: de ene speler wil zo veel mogelijk verschillende zeediertjes in dezelfde kleur. De andere speler wil juist dezelfde soort dieren bij elkaar leggen in verschillende kleuren.
Inhoud:
Aqualin komt in een kleine doos en bevat een goedgeschreven simpele handleiding met voorbeelden. Naast het speelbordje vind je natuurlijk de 36 tegels met de zeediertjes. Deze vierkantjes zijn gemaakt van hetzelfde robuuste materiaal als de speelstenen van aanlegspellen zoals Triominos en Hive en spelen erg fijn.
Hoe speel je Aqualin?
De regels zijn simpel.
- Je mag één tegel verschuiven. (horizontaal of verticaal)
- Je legt een tegel uit het aanbod op een open plek.
- Je vult het aanbod weer aan tot vijf tegels.
En dan is de volgende speler aan de beurt.
Hoewel de spelregels simpel zijn, is het spel verrassend tactisch. Het doel van het spel is namelijk om zo groot mogelijke groepen te krijgen. De ene speler speelt met de kleuren en zal bijvoorbeeld alle gele dieren bij elkaar willen houden. Hoe grote een school, hoe meer punten deze waard is. De andere speler wil dat voorkomen en zal bijvoorbeeld een gele schildpad uit de gele school schuiven om deze naast andere schildpadden te krijgen.
Zo gaat dat steeds verder tot het bord helemaal vol ligt met de 36 tegels. Omdat er zes kleuren en ook zes diersoorten zijn, hebben beide spelers op zich precies evenveel kans om te winnen.
De eindscore wordt berekend door elke afzonderlijke school te waarderen. Alle scholen vis worden opgeteld, alle scholen zeepaardjes etc. Ook alle scholen van de aparte kleuren worden bij elkaar opgeteld. Een school moet minimaal uit twee tegels bestaan en maximaal zes tegels. Een school van 2, 3, 4, 5 of 6 tegels krijgt respectievelijk 1, 3, 6, 10 of 15 punten. De speler die opgeteld de meeste punten heeft, wint.
Wat vonden wij ervan?
Aqualin is een snel en tactisch spelletje voor jong en oud dat tussen een kwartier en twintig minuten duurt. Ik heb het met al mijn gezinsleden maar ook spellenvrienden gespeeld en het is gewoon echt een leuk spelletje voor tussendoor. De simpele regels zorgen voor een snelle start voor iedereen. Het gehalte tactische keuzes doet echter zeker niet onder voor andere spellen in dit genre zoals Genius, Rummicub en Qwirkle.
Het materiaal is leuk vormgegeven en echt degelijk. Daar zullen dus nog veel potjes mee gespeeld kunnen worden.
Er zijn naar mijn mening nog wel twee kritische puntjes. De eerste kwamen we tegen toen ik Aqualin in de avond speelde bij gedimd licht. De groene en de blauwe kleur waren toen niet echt goed te onderscheiden en laat dit nou net essentieel zijn voor de gameplay. We hebben de dimmer toch maar iets meer op standje ‘ongezellig’ gedraaid.
Het tweede punt is iets waar je wel tegenaan blijft lopen en dat is de eindscore berekenen. Het puntensysteem is zeer duidelijk en zit goed in elkaar. Maar om alles aan het eind uit het hoofd te moeten optellen was wat mij betreft onnodig. Soms denk je echt: ‘Hadden we de die krabben al gehad of moeten we alleen de schildpadden nog tellen?’ Een simpel en overzichtelijk scoreblokje met een potloodje was voor de prijs van tegen de twintig euro naar mijn mening best schappelijk geweest.
Al met al is het wel een blijvertje. Na je eerste paar zetten weet je meteen hoe het spel werkt. Toch ben je na meer dan tien potjes nog steeds aan het vissen naar de beste strategie.
Meer spellen? Wie wordt de baas van de Queen’s Kitchen?