Binnen twintig seconden een feestje op maximale beleving krijgen. Dat is mogelijk met 20 Second Showdown van 999 Games. Creatieve opdrachten en extreme tijdsdruk zijn ingrediënten die garant staan voor een goede dosis emotie. Toch heeft elke partygame een grote voorwaarde: Je hebt er de juiste groep voor nodig. De sfeer in ons gezin kwam inderdaad snel tot een hoogtepunt, maar of dit positief was…
Inhoud:
Het spel bestaat uit maar liefst 400 uitdagingen op 200 dubbelzijdige kaartjes. De spelregels zijn simpel en overzichtelijk en passen op een kleurrijk a4-tje. De ster van de show is een flinke kunststof zandloper gevuld met mini plastic balletjes. Deze geven ongeveer 45 seconden een hagel-achtig geluid. Dit komt de spelbeleving zeker ten goede.
Hoe speel je 20 Second Showdown?
Bij deze partygame spelen twee teams tegen elkaar en proberen zo snel mogelijk een creatieve uitdaging te voltooien. Een team kan bestaan uit minimaal twee en maximaal tien personen. Een persoon speelt voor scheidsrechter en draait steeds de timer om die in het midden staat. Het spel begint dan ook met de zandloper gevuld met ongeveer evenveel plastic balletjes aan beide kanten.
Dan leest de scheidsrechter de uitdaging voor en draait de timer om naar de kleur van dat team. De zandloper begint te hagelen en een van de spelers probeert de opdracht te volbrengen. Bijvoorbeeld: Beweeg vijf seconden lang als een robot, pak een pen en geef jezelf een tatoeage of vind een plant en geef die een knuffel. De speler die aan de beurt is doet dit zo snel mogelijk en de scheidsrechter draait de timer om naar de andere kant. Dan is het andere team aan de beurt. Dit gaat net zolang door tot de tijd op is. Het andere team krijgt een punt. De groep die als eerste drie ronden wint, heeft gewonnen.
Het kan gebeuren dat de actieve speler er echt niet uit komt. Elk team heeft daarom een hulpkaart en mag deze een maal per ronde inzetten om de hulp in te roepen van een ander teamlid.
Wat vonden wij er van?
Ruzie. Binnen no-time liepen de gemoederen zo hoog op dat we het spel moesten staken. Na drie huilbuien en een aantal overgeslagen vragen zijn we maar gestopt. Dit gebeurt niet vaak in ons gezin en daar zit meteen het grote punt. Ik weet uit ervaring dat partygames vallen of staan bij de juiste groep. Hoewel mijn vrouw er niet zo’n fan van is, zouden creatieve challenges zeker moeten aansluiten bij mijn kids. Het was alleen de stressfactor die onze spelervaring de das om deed. De minimale leeftijd is tien jaar en daar heb ik me niet aan gehouden. Mijn gezin mag dan wel een leuk stel zijn, maar met kinderen in de leeftijd tussen de acht en dertien jaar is het zacht gezegd niet de ideale groep voor deze mate van stress.
Is 20 Second Showdown dan een misser? Niet persé. Met 400 uitdagingen is de herspeelbaarheid voor een icebreaker als deze ruim genoeg. De timer geeft een echt sfeerverhogend regenachtig geluid en ziet er gewoon cool uit. Ik zie zeker mogelijkheden voor teambuildingactiviteiten, familieweekenden en oud-en-nieuw.
Twee kritische puntjes
Er moet nog iets gezegd worden over de zandloper. Kunststof balletjes die door een kunststof trechtermechanisme glijden genereren statische elektriciteit. Hierdoor blijft een redelijk aantal miniballetjes rond stuiteren, plakken en zelfs zweven in het bovenste gedeelte. Wanneer is de ronde dan afgelopen? Ik dacht dat dit een groot probleem zou zijn maar in de praktijk valt het mee omdat het ratelgeluid van de timer wel vrij abrupt stopt.
Problematischer is dat het voor zal komen dat een team de hulpkaart al heeft gebruikt maar opgescheept zit met een opdracht die onuitvoerbaar blijkt. Een nieuwe vraag pakken en voorlezen kost tijd en zoveel tijd heb je niet. Geen nieuwe vraag pakken kan betekenen dat een team vastloopt en lijdzaam moet toezien dat ze de ronde gaan verliezen. Zo weet niet iedereen drie Star Wars karakters op te noemen en kan niet elke groep snel genoeg een munt vinden om ‘kop’ mee te gooien.
Eindoordeel
Voor ons jonge gezin zou een versie met meer tijd het misschien beter doen. Toch kijk ik ondanks onze desastreuze 20 second meltdown stiekem uit naar de volgende keer dat ik 20 Second Showdown kan spelen. Misschien met de jeugd van de kerk of collega’s tijdens de pauze van een saaie studiedag. Of nog beter: met een groep enthousiaste vrienden tijdens oud en nieuw. Het is dan toch al lachen, aftellen en juichen geblazen.